سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه در دین خدا تفقّه کند، خداوند همّ وغمش را کفایت می کند و از جایی که به فکرش نمی رسد روزیش دهد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
غدیر
 

از:   ::  87/3/4 ::  8:23 عصر

نص در منابع شیعی


1-خطبه غدیریه
رسول خدا در روز غدیر فرمودند: "هان ای مردمان!علی و فرزندان پاکش ثقل اصغرند و قرآن ثقل اکبر... ای مردمان همانا خداوند دین شما را با امامت وی
کامل کرده است.پس هر که از فرمان او و جانشینانش راهبری نجوید از کسانی است که اعمالشان نابود و بی اثر میشود. ای مردمان "نور الهی"در من راه
یافته است ,سپس در علی و آنگاه در نسل اوست تا "قائم مهدی "که حقوق خدا و ما را مطالبه میکند.... من پس از خود امامت را تا روز رستاخیز به ارث
میگذارم ... حاضران به غائبان و پدران به فرزندان برسانند؛ گرچه به زودی دیگران آن را به صورت پادشاهی وغصب در می آورند .هان!بدانید که خداوند
غضب کنندگان و آنان را که این غصب را بپذیرندلعنت فرموده است ".(1)

2-حدیث لوح
از جمله نصوص مورد استناد در آثار شیعه حدیث لوح است که از طرق متعدد و موثق گزارش شده است.فرشته وحی این لوح را بعد از ولادت امام حسین-علیه السلام-به پیامبر تقدیم می کند تا هم
چون هدیه ای به دخت گرامی خویش زهرای اطهر برساند.
این حدیث شریف در کتابهای معتبر شیعه از جمله کافی,کمال الدین,من لا یحضره الفقیه,اثبات الوصیه,احتجاج,غیبت و...نقل شده است.
به دلیل طولانی بودن متن حدیث گزیده ای از مطالب آن را می گوییم:
1-این مکتوبی است که از سوی خدای متعال به دست فرشته امین بر پیامبرش نازل کرده است .
2-من هیچ پیامبری را بر نگزیدم و دوران او را به پایان نرساندم مگر آنکه جانشینی برایش قرار دادم .
3-من تورا بر تمامی پیامبران و جانشینان تو را بر تمامی اوصیا برتری دادم.
4-من تو را بع دو شیربچه و دو نواده ات گرامی داشتم من کلام تام وحجت رسای خود را نزد او (امام حسین-علیه السلام-)قرار دادم ومردم را بر میزان و اساس خاندان او پاداش وکیفر می دهم.
5-نخستین فرد پس از او علی سرور عابدان است.
6-سپس فرزندش محمد که شبیه جدش پیامبر است .
7-شک کنندگان در جعفر گم راه ند.هر کس او را منکر شود گویی مرا رد کرده است.
8-پس از او موسی است
9-هر که یکی از اینان را منکر شود نعمت مرا انکار کرده است.
10پس از موسی فرزندش علی است که بار های سنگین نبوت را بر دوش او نهاده ام.
11-پس ا ز او فرزندش محمد وارث علم او و معدن علم من و حجت من بر آفریدگانم است.
12-پس از او فرزندش علی گواه من بر عالم است .
13-پس از او حسن مردم را بع راه من فرا میخواند .
از این متن نتایجی میتوان گرفت از جمله :
1-خداوند برای هر فرستاده آسمانی وصی معین کرده است.
2-تعیین جانشین هر پیامبر کار خود خداست .
3-دوازده امام هراه با برخی از نشانه هایشان معرفی شده اند.
4-هر امامی فرزند بلافصل امام قبلی است جز حسنین که برادرند.


نظرات شما()


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خانه |شناسنامه|ایمیل
 
 
 
 
 
 
درباره خودم
غدیر
مدیر وبلاگ : [26]
نویسندگان وبلاگ :
ghader (@)[0]


لوگوی خودم
غدیر
آوای آشنا
حضور و غیاب
یــــاهـو
آرشیو
آرشیوها
اشتراک
 
طراح قالب