سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بر دانشمند است که چون می آموزد، سرزنش مکند و چون به وی آموخته می شود سرمپیچد . [امام علی علیه السلام]
غدیر
 

از:   ::  87/4/24 ::  7:9 عصر

 
ازکوچه ها می گذرم گاهی چیزهای عجیبی به چشم می آید.گاهی از چاک سفیدی دیوار شکوفه ای از مهر سر بر آمده است. گاهی در انتهای یک کوچه اقیانوس ایستاده است. گاهی بر پله های شکسته ی یک خانه آفتاب نشسته است.
امروز در عالمی میان خواب و بیداری در کوچه باغ تنگ فقر ونداری,کودکی را دیدم که سکه ی کوچکی را به اشک ها شست و شو می داد .دو دست دراز کرد به سوی صندوق صدقات .سکه را به کام صندوق انداخت و گفت:
خدایا چه شد مهدی؟ سرش به سلامت ! عمرش دراز باد!
چند چهار راه بالاتر پیرمردی هست که از حواشی سجاده اش خوشه خوشه نور می ریزد.تشنه بودم به آفتاب
تسبیحش . نگاه می کردم . زیر لب می گفت :خدایا آن قلیل صد هزار هزار سجده و روزهای مکرر و شامگاهانی که در پیشگاهت ایستادم هدیه به مهدی!
سرش به سلامت !عمرش دراز باد!
آنجا میان کتابها مردی نشسته بود قلم به دست .در جهره اش لطافت آلاله آشکار, دستش مجرای آفتاب فکرش مجلای نور,در پیش رو خطی نوشته "سرخ جوهر قلم عالم بهتر از خون یک شهید". در زیر لب زمزمه دارد به آستانت تقدیم می کنم . سرت به سلامت!عمرت دراز باد!
ای نازنین !اعمال ما آنگاه ماندنی است که در آستان مهدی فدا شوند

 سرش به سلامت! عمرش دراز باد!
پیشکش به مقام کسانی که در درس انتظار حتی یک جمعه هم غیبت نکرده اند.


نظرات شما()


از:   ::  87/3/23 ::  4:30 عصر

ماه شعبان المعظم
دوم شعبان
-آغاز وجوب روزه: در این روز در سال دوم هجری روزه ماه مبارک رمضان واجب شد.
2-مرگ معتز عباسی:در سال 255 هجری معتز به درک واصل شد


سوم شعبان
1-ولادت امام حسین علیه السلام:در سال 4 هجری سید و سالار شیعیان و دلباختگان, اشکهر مومن , عطشان نینوا عالم را به نور خود منور فرمودند.
القاب آن حضرت: نام مبارک ایشان در تورات شبیر و در انجیل طاب است.. کنیه ایشان ابو عبدالله و کنیه خاصشان
ابو علی است. القاب حضرت الشهید,السعید,السبط الثانی,امام الثالث,الرشید,الوفی و ... است.
2- ورود امام حسین علیه السلام به مکه: در شب جمعه سوم شعبان سال 60 هجری ایشان وارد مکه شدند و تا ذی الحجه در آنجا اقامت کردند.

چهارم شعبان
1- ولادت حضرت عباس: در سال 26 هجری به دنیا آمدند.به آن حضرت ابوالفضل ,ابوالقربة,قمر بنی هاشم, باب الحوائج, عبد صالح و سقا میگویند.

پنجم شعبان
1- ولادت امام زین العابدین علیه السلام: در سال 38 هجری به دنیا آمدند. نام آن حضرت علی است و مشهورترین
لقب ایشان زین العابدین و سجاد است .مادر ایشان شهر بانواست.

نهم شعبان
1- عقیقه برای امام حسین علیه السلام:در این روز که هفتمین روز ولادت امام حسین علیه السلام است حضرت رسول گوسفندی را برای فرزدندش به عنوان عقیقه قربانی کرد.سپس سر آن حضرت را تراشید و هم وزن موی سر او نقره صدقه داد.

دهم شعبان
1-توقع امام زمان علیه السلام برای شیعیان: در این روز ابوجعفر سمری شش روز قبل از رحلتش توقیعی از ناحیه مقدسه حضرت برای شیعیان آورد.

یازدهم شعبان
1- ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام: در سال 33 هجری شبیه ترین مردم به پیامبر به دنیا آمد. نام آن حضرت "علی" ,پدرشان حضرت امام حسین علیه السلام و مادرشان لیلی بنت مرة ثقفی است.کنیه ایشان طبق فرمایش حضرت صادق علیه السلام "ابا الحسن " است.

پانزدهم شعبان
1- ولادت آخرین منجی عالم بشریت حضرت بقیة الله
2-وفات علی بن محمد سمری نایب امام زمان علیه السلام:
در این روز با وفات آخرین نائب حضرت دوران غیبت صغری به پایان رسید و غیبت کبری شروع شد.

هجدهم شعبان
1- وفات حسین بن روح نوبختی : در این روز به سال 326 هجری نایب سوم حضرت در بغداد به عالم بقا رحلت کرد و در همانجا دفن شد.

نوزدهم شعبان
1-جنگ بنی المصطلق در سال 6 هجری

تتمه شعبان
1- مرگ حفصه: در سال 45 هجری از دنیا رفت و مروان بر جنازه او نماز خواند.
2- جنگ پیامبر با بنی سعد: در سال ششم هجرت
3- شهادت سعید بن جبیر در سال 95هجری به دست حجاج بن یوسف ثقفی به شهادت رسید
4-مرگ مغیرة بن شعبه:در سال 50 هجری در سن 70 سالگی به درک واصل شد. مغیره از اصحاب صحیفه ملعونه و لیله عقبه بود. او از کسانی بود که در آتش زدن در منزل حضرت علی علیه السلام , شکستن در , کتک زدن به مادر سادات و سقط جنین شریک بود.



نظرات شما()


از:   ::  87/3/4 ::  8:23 عصر

نص در منابع شیعی


1-خطبه غدیریه
رسول خدا در روز غدیر فرمودند: "هان ای مردمان!علی و فرزندان پاکش ثقل اصغرند و قرآن ثقل اکبر... ای مردمان همانا خداوند دین شما را با امامت وی
کامل کرده است.پس هر که از فرمان او و جانشینانش راهبری نجوید از کسانی است که اعمالشان نابود و بی اثر میشود. ای مردمان "نور الهی"در من راه
یافته است ,سپس در علی و آنگاه در نسل اوست تا "قائم مهدی "که حقوق خدا و ما را مطالبه میکند.... من پس از خود امامت را تا روز رستاخیز به ارث
میگذارم ... حاضران به غائبان و پدران به فرزندان برسانند؛ گرچه به زودی دیگران آن را به صورت پادشاهی وغصب در می آورند .هان!بدانید که خداوند
غضب کنندگان و آنان را که این غصب را بپذیرندلعنت فرموده است ".(1)

2-حدیث لوح
از جمله نصوص مورد استناد در آثار شیعه حدیث لوح است که از طرق متعدد و موثق گزارش شده است.فرشته وحی این لوح را بعد از ولادت امام حسین-علیه السلام-به پیامبر تقدیم می کند تا هم
چون هدیه ای به دخت گرامی خویش زهرای اطهر برساند.
این حدیث شریف در کتابهای معتبر شیعه از جمله کافی,کمال الدین,من لا یحضره الفقیه,اثبات الوصیه,احتجاج,غیبت و...نقل شده است.
به دلیل طولانی بودن متن حدیث گزیده ای از مطالب آن را می گوییم:
1-این مکتوبی است که از سوی خدای متعال به دست فرشته امین بر پیامبرش نازل کرده است .
2-من هیچ پیامبری را بر نگزیدم و دوران او را به پایان نرساندم مگر آنکه جانشینی برایش قرار دادم .
3-من تورا بر تمامی پیامبران و جانشینان تو را بر تمامی اوصیا برتری دادم.
4-من تو را بع دو شیربچه و دو نواده ات گرامی داشتم من کلام تام وحجت رسای خود را نزد او (امام حسین-علیه السلام-)قرار دادم ومردم را بر میزان و اساس خاندان او پاداش وکیفر می دهم.
5-نخستین فرد پس از او علی سرور عابدان است.
6-سپس فرزندش محمد که شبیه جدش پیامبر است .
7-شک کنندگان در جعفر گم راه ند.هر کس او را منکر شود گویی مرا رد کرده است.
8-پس از او موسی است
9-هر که یکی از اینان را منکر شود نعمت مرا انکار کرده است.
10پس از موسی فرزندش علی است که بار های سنگین نبوت را بر دوش او نهاده ام.
11-پس ا ز او فرزندش محمد وارث علم او و معدن علم من و حجت من بر آفریدگانم است.
12-پس از او فرزندش علی گواه من بر عالم است .
13-پس از او حسن مردم را بع راه من فرا میخواند .
از این متن نتایجی میتوان گرفت از جمله :
1-خداوند برای هر فرستاده آسمانی وصی معین کرده است.
2-تعیین جانشین هر پیامبر کار خود خداست .
3-دوازده امام هراه با برخی از نشانه هایشان معرفی شده اند.
4-هر امامی فرزند بلافصل امام قبلی است جز حسنین که برادرند.


نظرات شما()


از:   ::  87/1/28 ::  12:28 عصر


شفاعت
یکی از مهم ترین اموری که شیعه درباره ی ائمه اطهار معتقد است مسئله ی شفاعت آن گزیدگان در روز قیامت
از گنه کاران شیعه است.
مفهوم شفاعت
در اصطلاح اسلامی به معنای آن است که خدا به افراد خاص اجازه میدهد که برای گناهکاران و حاجتمندان واسطه ی طلب خیر و دفع ضرر شوند.از جمله ی این شفیعان میتوان پیامبر اکرم و ائمه اطهار-علیهم السلام- و
قرآن را نام برد.اینان در دنیا واسطه ی براورده شدن حاجات مردم اند و در آخرت نیز به شفاعت آنان از گنه
کاران رفع عذاب خواهد شد.همچنین در مواردی شفاعت ایشان باعث افزایش درجات مومنان میشود.
مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی دربیان اعتقادات شیعی در باب شفاعت می نویسد:
"حق این است که شفاعت به هر دو معنای زیر است: 1-افزایش درجات ثواب 2-چشم پوشی از گناهان" (1)
اصالت شفاعت
1-اعتقاد به شفاعت ریشه ی قرآنی دارد.آیات متعددی در قرآن به این امر اشاره میکند.از جمله:
"لایَملِکونَ الشَّفاعَةَ الاّ مَنِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحمانِ عَهداً" (2)
"کسی مالک شفاعت نیست مگر آن که نزد خداوند مهربان پیمانی داشته باشد."
"لا یَشفَعونَ الاّ لِمَنِ ارتَضی" (3)
"شفاعت نمیکنند مگر برای کسی که (خدا) از او راضی باشد."
2-اصالت شفاعت در روایات شیعه نیز به صراحت قید شده است به حدی که منکر آن از دایره ی تشیع خارج است
امام صادق-علیه السلام-می فرمایند:
"هر که سه امر را انکار کند از شیعیان ما نیست :معراج سوال قبر شفاعت" (4)
3-اعتقاد به شفاعت به شیعه منحصر نیست.بلکه عموم فرق اسلامی این امر را درباره ی پیامبر اکرم وائمه –علیهم
السلام-و حتی قاریان قران و علماء وشهداءو... باور دارند.
4-گرچه بحث شفاعت به صورت عام در مورد غیر معصومین نیز مطرح است مقام شفاعت معصومین از همه
نظر از شفاعت دیگران برتر است و به هیچ رو با آن شفاعتها قابل مقایسه نیست.
حضرت باقرالعلوم –علیه السلام- می فرمایند:
"رسول خدا امّتش را شفاعت می کند.ما شیعیانمان را شفاعت می کنیم و شیعیانمان خاندانشان را شفاعت میکنند(5)
سخن پایانی
رسول اکرم در ضمن حدیثی طولانی از دوازده جانشین به حق خود یاد می کند و در وصف حضرت مهدی
می فرمایند
"مهدی شفاعت کننده ی آنها است در روز قیامت روزی که خداوند-جز به کسی که بخواهد وبه شفاعت او راضی
باشد –اذن شفاعت نمی دهد." (6)
اکنون چشم امید ما گنه کاران به شفاعت معصومان پاک است که در مواقف سخت و هولناک قیامت دست ما را بگیرند و از ورطه ی هلاک ابدی نجات بخشند.ملتمسانه از درگاه آخرین وصی پیامبر می خواهیم تا به ما بصیرت عنایت کنند که به بهانه ی این اصل اصیل فریب شیطان نخوریم و به وادی گناه در نغلتیم.

پاورقی
1-شرح تجرید الاعتقاد به نقل بحارالانوار 8:61-62
2-مریم:88
3-انبیاء:29
4-امالی صدوق مجلس 49,ح5, بحارالانوار8:37,ح13
5-ترجمه مکیال المکارم1:ص 390
6-غایة المرام:692


نظرات شما()


از:   ::  87/1/4 ::  7:19 عصر

هدایت
از شوون مهم حجج الهی, هدایت مردم به سوی خداوند و رهانیدن آنان از بندگی غیر از اوست. بی گمان هر کس
طالب هدایت باشد و به ایشان مراجعه کند هدایت خواهد شد.
موضوع هدایت در آیه های متعددی از قرآن طرح شده است که به ائمه ی هدی تاویل گردیده است.
نمونه:
-امام صادق –علیه السلام –در توضیح آیه ی شریفه ی : " فَمَنِ اتَّبَعَ هُدایَ فَلایَضِلُّ ولا یَشقی " (1)  "هر که از هدایت
1 من پیروی کند نه گمراه خواهد شد نه شوم بخت "
فرمودند:  "آیه مربوط به کسی است که به امامان گرایش داشته باشد و از اوامر ایشان پیروی کند و از اطاعت ایشان
سر نپیچد" (2)
-امام محمد باقر–علیه السلام – به یکی از یارانشان فرمودند:" منظور از آیه ی شریفه ی :  "والذین اهتَدَوا زادَهُم
2 هُدیً و آتاهُم تَقواهُم "(3)  این است که هر کس به دیدار ما بیاید و حرف و سخن ما را بشنود, خداوند هدایت او را
می افزاید [ یعنی درجات و مراتب هدایتی او را بالا می برد؛ چون کمالات دارای مراتب اند.](4)
- در توضیح و تفسیر آیه ی :  "اِهدِنا الِراطَ المُستَقیم " امام صادق –علیه السلام – فرمودند: " صراط مستقیم راه امام
 است. به خدا قسم ما اهل بیت آن راه راست ایم."(5)  
ما این جمله را دست کم روزی ده بار در نمازهای خود میخوانیم . آیا به فکر افتاده ایم که به این جمله عمل کنیم؟!
اینک که ما در زمان غیبت به سر میبریم آیا راه هدایت بسته است؟ به روشنی معلوم است که جواب این سوال نه
است . چرا که اگر چنین باشد هدف بعثت پیامبر گرامی اسلام – که هدایت مردم است- مختل خواهد شد.
چگونه امام در زمان غیبت ما را هدایت میکنند؟ پاسخ آن را تاریخ صغری و کبرای آن حضرت مشخص میکند. نامه ها ی
آن حضرت ,نمازها و دستورالعمل هایی که از ایشان برای امور مختلف توصیه شده است , حکایتهای فراوانی که همه
آنها مملو از دستگیری های علمی و مالی و اعتقادی آن وجود مقدس است, همه و همه نشان از این حقیقت دارد که:
هر چند امام–علیه السلام – از دیدگاه ما غایب است, همچون خورشید پشت ابر نورافشانی میکند و مردمان از فیض
وجود او بهره میبرند؛ بلکه گاهگاه نیز در لحظاتی روزنه هایی باز و تابشی از آن خورشیدپشت ابر به ما زمینیان
تابانده می شود. هر کس خود را در معرض تابش این نور قرار دهد ,نور میگیرد والاّ نه.
پاورقی:
1
)طه (20):124
2
)بحارالانوار24:147,ح 24
3
)محمد(47):18
4
) بحارالانوار24: 151 , ح37.
5
) نورالثقلین 1:21.


نظرات شما()

   1   2      >

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خانه |شناسنامه|ایمیل
 
 
 
 
 
 
درباره خودم
غدیر
مدیر وبلاگ : [26]
نویسندگان وبلاگ :
ghader (@)[0]


لوگوی خودم
غدیر
آوای آشنا
حضور و غیاب
یــــاهـو
آرشیو
آرشیوها
اشتراک
 
طراح قالب